Publicaties

__________________________________________________________________
(Een gedeelte van de begeleidende tekst uit de catalo­gus, ter gelegenheid van een
tentoonstel­ling in het museum het Catharina Gasthuis, mei 1989 te Gouda.)

“… Het is vooral de bijzondere sfeer die hij in elk werk weet op te roepen, een sfeer die hij op uiterst subtiele wijze met trans­paranten en diffuus kleurgebruik weet te creëren. Zowel de aquarellen als de, qua uiterlijk ervan afgeleide zeef­druk­ken, ademen
rust uit, evenwicht en harmonie. In de onreik­bare verte, is er ook iets van Oosterse mystiek voelbaar. De kunstenaar beperkt zich opzettelijk tot het aandui­den. Slechts de (Oosterse?) sfeer behoeft overgedragen te worden. Achille doet dat, met zijn perfecte beheersing van zeefdruk­ en aquarelleer­techniek, meester­lijk. …”

A.Wiegel, 1989.

________________________________________________________________
Een gedeelte uit een artikel, ter gelegenheid van een tentoonstel­ling te Gent, in 1992.

“…Achille schildert (olieverf/eitempera op doek) en ver­vaardigt zeefdrukken,etsen, litho’s, gouaches en aquarellen. In Gent zijn de aquarellen te zien. Het formaat is opzienbarend. Stukken van 84 X 132 cm. zijn geen uitzondering. Vanwege de directe werkwijze is het een riskante onderneming op papier van dergelijke afmetingen te werken. achille stelt het zonder onderte­kening, want die zou zichtbaar blijven onder de transparante verf. En omdat het pigment direct in het papier trekt, kan hij een te donker uitge­vallen vlak niet lichter maken. Vormen en lijnen moeten dus met een professionele trefzekerheid worden neergezet. Er is iets in het werk van Achille dat in sterke mate herin­nert aan het Aziatische landschap en de Oosterse mystiek. We lijken met de kunstenaar mee te kijken terwijl hij ons een beeld schetst van een grote, gloeiende zon die langzaam wegzakt achter de machtige toppen van het gebergte. Of we zien hoe de maan met haar tedere stralen een geërodeerd landschap streelt. En net als in de Ooster­se mystieke filosofieën staan in zijn kunstwerken evenwicht en harmonie centraal. Zijn fascinatie voor de hemellichamen en hun lichtwerking komt duidelijk tot uiting in zijn omgang met de verf. Hij plaatst diverse lagen transparante waterverf over elkaar. De gelaagdheid breekt het invallende licht, wat de zachte kleuren doet schitteren.
Deze materiaalbehandeling en de wijze waarop Achille de vormen met groot gevoel voor ‘zuiverheid van toon’ binnen het beeldvlak groepeert, maakt dat zijn composities een bijzondere rust uitademen.”

Drs. N.Spaans, Leiden 1992.

__________________________________________________________________